Week 4, Bangkok en Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Willem Imthorn - WaarBenJij.nu Week 4, Bangkok en Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Willem Imthorn - WaarBenJij.nu

Week 4, Bangkok en Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Willem

30 December 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dag iedereen! Voor de eerste keer deze trip een verslag vanuit een ander land, Cambodja.

Dag 22: 23 december.
Omdat we de dagen in Pai eigenlijk versleten met niets doen hadden we besloten om er vandaag een actief dagje van te maken. Dat betekent dus voor ons vroeg het wekkertje(wat je vroeg kan noemen) en ontbijten. Na het ontbijt zijn we naar één van de warmwater bronnen in de omgeving gereden. Het is een zwembad gevuld met warm mineraalwater uit de omgeving. Het was inderdaad erg warm en lekker! Hierna zijn we gaan touren door de omgeving. De omgeving rondom Pai is erg mooi en heuvelachtig. Ook zijn we naar een uitzichtpunt gereden waar we heel Pai konden zien. Na deze tour zijn we richting het centrum gereden want we moesten nog een busticktet voor Chiang Mai halen en pillen tegen wagenziekte. Nadat we hadden geluncht zijn we weer door de omgeving gaan rijden. Òm half 6 moest de scooter al weer terug en daarna hebben we een drankje gedaan op het terras en boer zoekt vrouw terug gekeken. Gelukkig was 's avonds de douche wél warm dus we konden ons lekker opfrissen. Daarna wat gegeten en vroeg naar bed gegaan.

Dag 23: 24 december.
Vandaag stond de terug reis richting Chiang Mai op het programma. Hier zagen we beide erg tegen op omdat de heenreis nogal tegen viel. Na het ontbijt zijn we bepakt en al naar de minivan gelopen. Omdat we er vroeg waren konden we dus zitten op de plekken met de meeste beenruimte. De rit viel ons alles mee, mede door de pilletjes maar ook omdat de chauffeur normaal reed. Bij aankomst in Chiang Mai daarom ook maar een fooitje gegeven. In Chiang Mai konden we dezelfde dag nog de nachttrein richting Bangkok nemen. De trein vertrok rond om 17:30 en het was op dat moment 13:30, dus de tijd die we over hadden hebben we doorgebracht in een winkel centrum. We hadden 2e klas plekken in de trein met airco. Het zag er allemaal prima uit en de stoelen konden omgetoverd worden tot bedden dus we konden ook slapen in de trein! Marleen en ik hadden al snel de restauratie wagon gevonden waar we een paar biertjes hadden gedronken totdat het volgens het personeel echt tijd was om te gaan slapen.

Dag 24: 25 december.
Die nacht werd ik al om 4.00 wakker, slapen kon ik niet echt want de bedden waren iet wat te klein. Nadat de trein er een uur langer over deed dan werd gezegd kwamen we aan in Bangkok. Op het station een taxi genomen richting Khao San Road want we hadden een hostel op het oog na een tip van een Fransman. Die hostel konden we niet vinden dus sliepen we in een andere. Na aankomst snel douchen en snel wat eten! Na het eten, wat overigens erg leuk werd gemaakt door die eigenaar die ook illusionist is, zijn we naar het koninklijk paleis gegaan. Hetlaas kwamen we niet binnen, ik had een korte broek aan en Marleen had een shirt met té korte mouwen. Omdat we die nacht in de trein niet heel lekker hadden geslapen besloten we om wat slaap in te halen. Na het slapen zijn we wat gaan eten op Khao San Road en hebben daar ook een paar borreltjes gedaan. We gingen dus ook laat richting bed.

Dag 25: 26 december.
UIteraard werden we laag wakker, daarna kleding naar de wasserij gebracht en gebruncht. Omdat we één dezer dagen richting Cambodja wilden moesten we opzoek naar een ticket voor Cambodja. Nadat alles bijna was geregeld maakte de medewerker ons duidelijk dat een visa on arrival via land voor maar 15 dagen geldig was. Marleen en ik (voornamelijk ik) gingen er van uit dat dit 30 dagen was. We moesten ook die van 30 dagen hebben want ons visum in Vietnam ging pas de 24e in. Marleen en ik twijfelden erg waar we goed aan zouden doen. Moesten we vliegend naar Cambodja? Of moesten we zelf maar naar de Cambodiaanse ambassade om wat te regelen? Er was ook de mogelijkheid om tegen betaling een visum te regelen door reis organisaties. Dus wij weer naar binnen bij datzelfde bureautje met de vraag of dat kon. Dat werd volgens hem wel lastig omdat de al donderdag was en hij niet zeker wist of de ambassade op vrijdag open zal zijn. Gelukkig kon het allemaal wel maar we moesten 100 baht extra betalen, natuurlijk dat gedaan want we wilden het liefst zaterdag richting Cambodja. Nadat alles was geregeld en we een drankje hadden gedaan wilde Marleen en ik richting het koninklijk paleis (dit keer wel rekening gehouden met de kledingsvoorschriften). Helaas waren we te laat want het paleis sluit om 16:00 en het was al 16:15. Jammer. We moesten toch wat gaan doen dus zijn we maar door de stad gaan lopen. Bij toeval kwamen we terecht op het demonstratie terrein, over het terrein nog een rondje gelopen wat bijzonder was om te zien. Er stonden grote tenten waar mensen konden slapen. Ook was er genoeg eten en drinken voor de demonstranten. Hierna zijn we wat gaan drinken op Khao San Road en hebben daar later op de avond wat gegeten. Marleen had me ook een spel uitgelegd: boeren bridge dus voor we het wisten was het alweer 00:30.

Dag 26: 27 december.
We wilden vandaag opzoek naar een andere hostel na een tip van een Chileens meisje. Helaas was deze hostel boven ons budget dus moesten we opzoek naar wat anders. Al snel hadden we wat gevonden niet ver van onze oude hostel. Nadat we hadden ontbeten gingen we eindelijk naar het paleis. We voldeden aan alle voorwaarden om zonder problemen door te kunnen lopen. Bij het loket zagen we dat de prijs 500 baht was, dat vonden we allebei veel te duur voor iets wat we niet persé wilde doen. Het geld konden we beter aan andere dingen uitgeven dachten we. Al snel hadden we iets gevonden, namelijk een boottocht door Bangkok. In eerste instantie was de 1000 baht p.p. die ze vroegen veel te duur maar na kort onderhandelen zaten we voor 500 baht p.p. Dit vonden we wél de moeite waard en dat was het ook. Nu zagen we Bangkok vanaf een andere kant. Terug in onze hostel hadden we tot onze verbazing wifi. Hier dus ook snel gebruik van gemaakt en de hele middag programma's terug gekeken. Om 19:00 uur konden we onze visum ophalen en daarna hebben we wat gegeten en daar nog lang gezeten. Die avond vroeg naar bed want de volgende dag werden we om 7:00 opgehaald.

Dag 27: 28 december.
We werden door de chauffeur vroeg opgepikt om richting Cambodja te gaan. Nadat we in Bangkok andere mensen hadden opgepikt en de minivan helemaal vol zat kon de rit richting de grens worden ingezet. De rit duurde ongeveer 2 uur langer dan ons van te voren werd gezegd. Ook reed de chauffeur als een gek. Inhaal pogingen die eigenlijk niet mogelijk waren deed hij wel, hier waren de meeste passagiers toch wel van onder de indruk. Hij kreeg het steeds weer voor elkaar om tegenliggers net aan te ontwijken en zijn busje tussen het andere verkeer te proppen. Eenmaal bij de grens werd ons verteld wat ons allemaal te wachten stond. Marleen en ik hadden ook besloten om na de grens toch maar een taxi te nemen in plaats van de bus, we moesten dan wel weer extra betalen, maar dat betekende wel dat we 2 uur eerder in Siem Reap zouden zijn. Toen we eenmaal de grens van Thailand over waren en we een stempel moesten halen bij de Cambodiaanse grens bleek dat 3 uur te duren omdat de rij zo lang was. Maar we hadden ook een ander optie, we konden namelijk de chagrijnige grensmedewerkers die naast de rij stonden ook 200 baht geven. Dat zou dan betekenen dat we zo door konden lopen en die agenten zorgden dan voor de stempels. We hebben er dan ook voor gekozen om die 200 baht per persoon te betalen. Alleen naief als ik was gaf ik een briefje van 1000 baht, ik zag dat biljet zo in de zak gaan van die medewerker zonder dat ik mijn wisselgeld kreeg. Die man heb ik daar op aangesproken en gelukkig kreeg ik het wisselgeld terug. Toen we met succes de grens over waren werden we met een bus naar onze minivan gebracht. Nu ben ik inmiddels al heel wat gewend in die 4 weken Azie maar hoe deze jongen reed (ik schat hem 18) was niet normaal. Dit was nog erger dan de rit naar Chiang Mai en de rit naar de grens van Cambodja bij elkaar. Tijdens die rit wel veel gezien, ook stopte de chauffeur geregeld om andere mensen mee te pikken, uiteraard voor wat geld wat in zijn zak ging. Na onze aankomst in Siem Reap snel naar een hostel die wel al op het oog hadden. Gelukkig was er nog 1 kamer vrij waar wij wel konden slapen. Wel moesten we badkamer en toilet delen met anderen, dit doen we liever niet maar het was al laat dus namen we het voor leif. Toen we de deur open deden zakte de moed ons in de schoenen. Wat een DRAMA was deze kamer. Marleen stond het huilen nader dan het lachen en ik probeerde enigzins positief te blijven maar kon ook wel janken. Al snel hadden we besloten om hier maar 1 nacht te blijven en de dag daarna wat anders te zoeken. Nadat we alles hadden gedropt zijn we wat gaan eten in de hostel die een erg leuk barretje had. Daar nog wat gekaart en optijd naar bed. We moesten nog wat spulletjes halen dus zijn nog voor het naar bed gaan de stad in gelopen. Opweg naar een winkeltje zakte de moed ons wéér in de schoenen, we vonden Siem Reap niet veel aan en waren al plannen aan het maken hoe we het snelst hier weg konden. Todat... Toen we de bocht om gingen zagen we een onwijs levendige straat met allemaal barretjes en leuke mensen. Opeens vonden we het helemaal geweldig. Dus snel zijn we een barretje/club in gedoken en kwamen er laat weer uit. Het was echt een top avond! Ook veel mensen ontmoet. Eenmaal terug in onze hostel kwamen we nog een Nederlander tegen die zijn tanden stond te poetsen. We hadden hem gevraagd of hij wat mee wilde drinken. Ook dit was erg leuk en we hebben met die jongen, Merijn, erg gelachen. Voor we het wisten was het al 5:00 uur dus we moesten snel naar bed want de volgende dag werden we om 11:00 uur opgehaald door onze chauffeur die ons mee zou nemen naar Angkor Wat.

Dag 28: 29 december.
Om 11:00 uur werden we opgehaald door onze chauffeur met tuk tuk. Die deal hadden we de dag daarvoor gemaakt, want hij kon ons voor een goede prijs naar Angkor Wat en alles tempels daar brengen. Voordat we naar Angkor wat gingen nog snel een ander hostel geregeld. Dit keer wel met privé douche en toilet. Top dus! Eenmaal aangekomen bij Angkor Wat waren veel touristen maar dat nam niet weg dat het prachtig was! Ik heb nog nooit zoiets imposant en moois gezien. Het is heel bijzonder want ik kon me bijna niet voorstellen hoe mensen dit ongeveer 900 jaar terug konden maken. Nadat we 3 tempels hadden gezien waar we ongeveer 4 uur over deden vonden we het wel tijd om terug te gaan naar Siem Reap. In de stap hebben we een fiets gehuurd en zijn wat gaan fietsen en shoppen. Daarna nog een drankje gedaan op de strip waar we wat mensen hadden ontmoet en optijd naar bed.

• 31 December 2013 - 13:19

Margreet:

Lieve willem en marleen,
    Via deze weg wil ik jullie een goed uiteinde en een goed 2014 toewensen!!! Ben benieuwd hoe oud en nieuw daar wordt gevierd en of het daar uberhaut wordt gevierd. ...
    Liefs rene margreet rosalie en daan

• 31 December 2013 - 13:39

Theo Oudkerk Pool:

Lieve kinderen, het is al vier weken geleden dat we op Schiphol afscheid namen en wat hebben jullie al veel meegemaakt. Duidelijk ook met veel biertjes en andere drankjes. Op het moment dat iknu schrijf is het half twee in de middag. Over twee uurtjes gaan we naar Voorhout en rond zes uur zullen we een eerste toost uitbrengen op jullie begin van 2014. Ik heb begrepen uit je verslag , Willem, dat jullie de 24ste Vietnam in mogen. Dan zijn jullie heel mooi op tijd het TET-feest mee te maken: op 31 januari begint dat maar de dagen daarvoor gaat iedereen al op reis naar de families.Neem veel foto's. Oma en ik leven zeer met jullie mee als jullie zo'n autorit maken. Gelukkig is het goed gegaan. Maar misschien is een taxi iets veiliger (die paar extra centen verrekenen we later wel met jullie). Overal wordt nu al geknald vanwege het vuurwerk en Moonie zal het zwaar hebben. Op 23 - 12 waren je ouders hier, Willem, met Moonie. Heel gezellig en over van alles gepraat. Wel, lieverds, van ons beiden een veilige verdere voortzetting van de reis in het straks aangebroken Nieuwe Jaar. Dikke kussen van oma Carla / opa Theo

• 01 Januari 2014 - 11:44

Jan Van Duijn:

Willem en Marleen, we wensen jullie een heel gelukkig nieuwjaar en nog heel veel reisplezier.
    Liefs van alle Duijntjes

• 03 Januari 2014 - 14:25

C Hoek:

Hee Willem en Marleen

Vanuit het regenachtige kattuk wil ik jullie gelukkig nieuwjaar wensen. Erg gaaf om
    Te lezen wat jullie allemaal doen. Ik lees dat de borrels ook rijkelijk vloeien Gezellig.
    Nou nog veel plezier daar en spreek jullie gauw weer even via app.

Groeten Corleen

• 05 Januari 2014 - 11:12

Hans De Vries:

Hi Willem en Marleen, fijn om zo via het reisverslag te horen hoe het daar bij jullie is. Geeft mij / ons een heel goed beeld van wat jullie allemaal doen en meemaken. Ga zo door.
    We hebben op Nieuwjaarsdag nog geskypt en bijgepraat (toen Paul, Marga en Liza er ook waren samen met hun hond Puck). Moonie heeft inmiddels weer het rijk alleen hier. Groetjes, ook van Inge en Sander.