Week 5, Siem Reap en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Willem Imthorn - WaarBenJij.nu Week 5, Siem Reap en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Willem Imthorn - WaarBenJij.nu

Week 5, Siem Reap en Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg Willem

06 Januari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag 30: 31 december.
Vandaag is het alweer de laatste dag van het jaar, gaat snel zeg zo'n jaar! We hadden die dag afgesproken met die Nederlandse jongen om wat te gaan lunchen op de plaatselijke markt. Na eerst alle eetkraampjes gecontroleerd te hebben op hygiene zijn we wat gaan eten bij het meest schoone kraampje. Met de hygiene nemen ze het hier niet zo nauw dus daar moet ik eigenlijk niet te veel bij nadenken. Maar dat maakte het eten er niet minderlekker op! Ik had (koude) noodels met spring rolls. Na wat problemen met het betalen (die vrouw dacht dat ik nog niet betaald had, wat wel het geval was) zijn Marleen en ik opzoek gegaan naar wat spulletjes. Ik heb een heel handig verlengstukje voor mijn iPad gevonden waarmee ik foto's kan verplaatsen naar mijn iPad. Ik zal dus ook meer foto's op deze blog zetten! Dat het die dag oudjaarsdag was merkten we niet zo veel van, dat komt omdat ze hier een andere jaartelling hebben. Na wat gechillt te hebben rond onze hostel zijn we wat gaan eten bij de Khmer BBQ. De mensen noemen zichzelf Khmer, een echte Cambodiaanse bbq dus. Het eten was erg lekker en leuk om te bereiden, want we moesten alles zelf doen. Het eten werd uitgestald in buffetvorm, zoveel eten als je kan. Na het eten zijn we ons klaar gaan maken voor 's avonds. Ook al hebben ze hier een andere jaartelling, oud en nieuw werd wel gevierd. Nadat we onze Nederlandse vriend, een Duitser en een Engels man hadden opgehaald gingen we richting pubstreet. In de stad was het al een chaos maar lopen door de pubstreet was een drama, wel erg leuk! Iedereen was erg uitbundig en in feeststemming. Ook werd er veel met water en bier gegooid. Omdat het zo druk was in de straat stak ik veel boven iedereen uit, daardoor viel ik erg op en moest ik veel op de foto. Overal door de stad waren DJ's en barretjes, ik kreeg een soort koninginnedag gevoel. Een top avond!

Dag 31: 1 januari 2014.
Nadat we laat wakker werden konden we eindelijk verhuizen naar een andere kamer, een luxere met warm water. Het Nederlandse stel vertelde ons dat zij 10 dollar betaalden voor deze kamer. Wij betaalden ook 10 dollar voor die andere kamer maar die was minder luxe en had een koude douche. Na veel aandringen konden we dus in een andere kamer terecht (met korting), erg fijn was dat. Nadat we ons gesetteld hadden op onze nieuwe kamer gingen we wat ontbijten. De rest van de middag hebben we niets gedaan, beetje lezen en op bed liggen internetten. Helaas zat de camera van die Nederlandse jongen nog in onze tas van de avond daarvoor. Hij was inmiddels verhuist naar een klooster om daar een nacht te slapen. Marleen en ik dus richting dat klooster om hem te zoeken. Na lang zoeken konden wij hem niet vinden, de monniken vonden het wel interessant dat wij er waren maar konden ons niet verder helpen. Nadat onze zoektocht mislukt was zijn we wat gaan eten. Na het eten hebben we boer zoekt vrouw gekeken in een internet cafe. Marleen heeft het niet af kunnen kijken want er liep een kakkerlak door die zaak heen. Die was er dus snel klaar mee.

Dag 32: 2 januari 2014.
Wederom werden we laat wakker. Tussendoor zijn we nog gewekt door die Nederlandse jongen die zijn camera kwam halen. Marleen en ik wilden 4 januari richting Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Ik wilde graag met de boot want ik was het reizen met de bus een beetje zat. Voor 40 dollar konden we met een erg luxe privejacht richting Phnom Penh, een reis van ongeveer 5 uur. Ook hebben Marleen en ik alvast een hostel geboekt voor in Phnom Penh, dat doen we normaal nooit maar dit was wel zo fijn. Vooral nu in het hoogseizoen is het lastig om in de middag een hostel te vinden die vrij is. Hierna nog een drankje gedaan met een ander Nederlands stel, wat erg gezellig was. Het werd daarom ook laat. Het was inmiddels al 22:00 uur dus veel eettentjes waren al dicht. Uiteindelijk hebben we op pubstreet nog wat kunnen eten. Daarna zijn we niet op stap gegaan (terwijl dit wel heel verleidelijk was) maar optijd naar bed!

Dag 33: 3 januari 2014.
Na onze lunch zijn Marleen en ik fietsen gaan huren. Die dag moesten we veel heen en weer van de ene plek naar de andere plek. Om dat allemaal met de tuk tuk te doen vonden we een beetje zonde. Marleen wilde graag naar het circus. Dat circus stond op tripadvisor hoog aangeschreven dus dat leek mij ook wel leuk om te zien. Nadat we de kaartjes voor het circus hadden gekocht zijn we wat dingetjes gaan regelen voor de dag daarna. Ook heb ik kaarten gepost wat nog lastiger bleek dan ik dacht. Nadat alles was geregeld en de boodschappen gehaald waren zijn we wat gaan drinken in de stad. Voor we het wisten was het al tijd om naar het circus te gaan. Het was een acrobatisch circus van een stichting die arme kinderen met talenten helpt om zich te ontwikkelen. Die stichting geeft gratis onderwijs aan 1500 kinderen. Met de kaartverkoop wordt dat onderwijs betaald. Ook kon er kunst gekocht worden van andere studenten een erg leuk initiatief dus! Na het circus zijn we nog wat gaan eten om vervolgens onze tas in te pakken. Die dag daarna moesten we om 5:30 al uit bed want om 6:00 werden we opgehaald.

Dag 34: 4 januari 2014.
Om 6:00 stonden Marleen en ik al netjes klaar om opgehaald te worden. Om 6:15 was er nog niemand, uiteindelijk kwam rond 6:30 iemand van een andere organisatie ons vertellen dat de chauffeur er aan kwam. Om 6:45 kwam de pick-up (wat er nog van over was) voor rijden. 6 mensen werden in de cabine gepropt en de overige acht, waaronder Marleen en ik, zaten samen met de bagage in de achterbak. Na een rit van ongeveer 30 minuten kwamen we aan in de haven. Alleen zag ik niet het luxe jacht die wij geboekt hadden liggen. We waren dus afgezet. De boot waar we nu in zaten was overigens prima hoor alleen hebben Marleen en ik wel meer betaald dan de rest. De bootrit heb ik veel slapen doorgebracht. Het uitzicht was mooi maar veel van het zelfde. Nadat we na ongeveer 7 uur varen aankwamen in Phnom Penh hebben we een tuk tuk gepakt richting onze hostel. Nadat we onze spullen gedropt hadden in onze kamer zijn we opzoek gegaan naar een pinautomaat. Ik geloof dat de 10e pinautomaat pas werkte, dat ben ik Nederland wel anders gewend. Ook hebben ik en Marleen een ticket naar Sihanoukville geboekt voor 7 januari. De rest van de dag hebben we niet veel gedaan. Al moet ik wel zeggen dat Marleen en ik niet fan zijn van Phnom Penh. Het is hier erg vies, overal ligt vuilnis op straat en het stinkt ook erg. Dus die 3 dagen dat wij hier zullen zijn is voor ons genoeg.

Dag 35: 5 januari 2014.
Vandaag stonden de killing fields en Tuol Sleng op het programma iest dat we graag wilden zien in Phnom Penh. Om 9:30 werden we opgehaald door de tuk tuk die ons eerst naar de killingfields net buiten de stad bracht. De killingfields waren erg indrukwekkend. In de tijd van de rode Khmer zijn hier 20000 mensen om het leven gebracht. De lichamen werden vervolgens in massagraven gegooid. Als het regent zijn de beenderen van die mensen zichtbaar. Ook toen wij daar waren was het geval de botten staken uit de grond, ook waren kledingstukken die uit de grond kwamen nog zichtbaar. Op het terrein was er ook de 'killingtree' hier werden kinderen vermoord door ze met hun hoofd er tegen aan te slaan, erg bizar! Ook was er een gebouw waar een deel van de schedels was te zien. Die schedels waren gerangschikt op leeftijd en geslacht. Na de killingfields zijn we naar Tuol Sleng gegaan dat is een oud schoolgebouw die tijdens de rode Khmer regime is ongebouwd tot gevangenis. Dit vond ik persoonlijk nog indrukwekkender dan de killingfields. Dat komt omdat alle mensen die hier zaten zijn gefotografeerd. Die foto's konden we ook allemaal zien. Zo kreeg ik beeld bij al die dode mensen die zijn vermoord en begraven bij de killingfields. Op die foto's was duidelijk de angst van die mensen te zien. Ik heb ook geen foto over geslagen, ik heb ze allemaal gezien. Erg indrukwekkend! Nadat we veel te weten zijn gekomen over de rode Khmer en de gruwlijke daden die werden gedaan zijn we gaan slapen. Na het slapen zijn we gaan eten in de stad en hebben een drankje gedaan in de stad. We kwamen we er achter dat we in een straat slapen waar veel prostituees zijn met de daarbij komende vieze mannetjes. Na deze mannetjes te hebben geobserveerd zijn we gaan slapen.

Dat was het weer voor deze week! Tot volgende week!




  • 06 Januari 2014 - 14:33

    Carla & Theo Oudkerk Pool:

    Ma 6 jan.2014 Hoi lieve reizigers, net heerlijk met Marleen gepraat op Skype. Wat is dat toch een technisch wonder: zo ver weg en zo gezellig kletsen. Willem, opnieuw onze complimenten dat je zo uitvoerig jullie reis beschrijft. En ja, jullie maken nu natuurlijk ook mee dat je af en toe wordt beduveld. Dat levert ook levenservaring op. Een heel andere ervaring is dan de 'killing fields'. Wat een ellende en dan te bedenken dat op een aantal plekken in de wereld nog steeds die wreedheden plaatshebben. In Afrika, in Noordwest Azië, in Syrié. Je realiseert je dan in wat voor weelde wij in Holland wonen (en maar "zeiken", hè Marleen, maar nu niet meer). Die grote steden zijn niet de meest aantrekkelijke plaatsen: waar jullie morgen heen gaan (Sikanoukville) ziet er beter uit. Heerlijk om daar weer wat te relaxen. Probeer ook naar het eiland te gaan vanuit de zeehaven (niet vooruit betalen). We kijken alweer uit, Willem, naar je volgende verslag. Plus eventueel foto's. Voor nu, heel veel liefs, xxx oma / opa

  • 06 Januari 2014 - 19:18

    Margreet:

    Lief neefje en marleen,
    Allereerst de allerbeste wensen voor 2014!!! Wat een uitgebreid verslag weer! Ik ben blij dat jullie het zo gped hebben! Hier is het grijs en nat! Wel warm. Vandaag 14, 5 graden gemeten. Warmste 6januari ooit!!! Nou heel veel plezier en let goed op elkaar. Ik kijk uit naar het volgende reisverslag!!! Trouwens ik ben echt verbaast dat je dit zo keurig doet. Had niet verwacht elke week zo n uitgebreid verslag te kunnen lezen maar wel erg leuk natuurlijk!!!
    Liefs je nichtje. ...
    Xxx

  • 11 Januari 2014 - 14:58

    Frida:

    hallo lieve marleen en willem hoe leuk kan dat allemaal zijn jullie verslag ik geniet er van wat een oplichters zijn het wel een beetje maar als je weinig hebt kan ik mij wel een beetje voorstellen. wat maken jullie allemaal mee zeg ik zou het wel een beetje benauwd van krijgen maar jullie zien wel heel erg veel dus zeker de moeite waard. hier gaat alles wel weer een beetje nog de beste wensen voor het nieuwe jaar en dat jullie het nog gezellig mogen hebben en veel mogen zien en beleven ook namens petra en kijk uit bij die gezellige bussen en vervoer het is altijd maar afwachten of je er zonder kleerscheuren afkomt.
    ik ga weer uitkijken naar het volgende verslag heel veel reis plezier en lieve groetjes van ons beiden frida en petra dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

Beste lezers, Twee december ga ik samen met mijn vriendin, Marleen de Vries, voor vijf maanden op reis. Wij beginnen in Thailand, vervolgens naar Laos, daarna naar Vietnam, ook zullen wij Cambodja bezoeken en wij eindigen onze reis weer in Thailand. Ik ga proberen zo vaak mogelijk een reisverslag te maken zodat iedereen kan mee genieten:). Veel lees plezier!! Marleen & Willem

Actief sinds 05 Nov. 2013
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 12320

Voorgaande reizen:

02 December 2013 - 02 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: